lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

22 oktober 2006

Att handla mat - en plåga ända ut i fingertopparna!

Ända sedan jag var betydligt mindre än nu har jag hyst en spännande känsla över att åka och handla mat. Då menar jag inte "shoppinglista-varianten" där allt redan är förutbestämt vad som ska ned i vagnen. Jag tänker närmare på en lördagförmiddag när en bjudning väntar senare på kvällen för nära & kära där spontanitet råder framför rationellt tänkande. Att slippa sno åt sig den sista taskiga salladen precis innan stängningsdax och att i lugn & ro träffa på bekanta och ta sig tid att tjattra en liten stund- den tiden är sannerligen förbi. Från mina hemtrakter var detta mer vana än tillfälle. Naturligtvis gick detta emellanåt till överdrift då själva handlingen kunde fortgå i flera timmar. Faktum är att den sak jag längtade mest efter när jag flyttade hemifrån, förutom allt annat med att börja plugga och flytta till en helt ny stad och en helt egen bostad, så var det att få råda över sin egen mathandling. Visst hade jag på begäran och i och för sig även ex officio åkt iväg för att gardera upp någon viktig ingrediens som hade förbisetts i masshanteringen till någon av bjudningarna där hemma redan innan detta. Då existerade dock inte den ekonomiska faktorn i kalkylen eftersom man mest agerade bud till huvudmannen. Den efterlängtade handlingen blev dock både tråkig och oinspirerande under studenttiden pga. kass budget och tidsbrist. Upptäckten att mat faktiskt kostade ansenliga slantar även om jag alltid varit oerhört prismedveten var en skrämmande sådan. Dessutom tog latheten vid ganska omgående, även om jag de facto lagade ganska mycket ostudentig mat då & då, eftersom sträckan till studentsnabbköpet var knappt 30 m och utbudet var kraftigt eftersatt.

Det är först nu som handlandet erbjuder allt det där som krävs för att handlandet ska bli stimulerande. Ett exemplariskt utbud, en lön som man i vart fall kan försörja sig på samt mer tid. En flytt till Stockholm var onekligen nödvändig. Både vad gäller kontraktet med jobbet samt mataffären. Ändå uppfyller inte handlingen den lustkänsla som jag drömt om. En förklaring är nog att handlingen var en symbol för ett vuxet liv när man var mindre. Nu behöver jag knappast någon sådan bekräftelse på att jag är vuxen.

Den största anledningen till varför matinhandlandet alltmer blivit en plåga är shoppingmiljön. Senast idag var jag på vår stammis-mataffär (Vivo) och varje gång slutar det med att jag svär och försöker fly fältet så snabbt som min handlinglista (tyvärr...) tillåter. Det är banne mej värre att gå och handla mat än att gå på MQ-rea. Frågan är om man inte skulle införa, likt MQ:s clubkort, en guld- och silverskara som skulle få företräde framför ordinära clubmedlemmar och andra vanliga dödliga. Nej, jag erkänner att jag varken är guld- eller silvermedlem hos MQ, men väl clubmedlem och därmed är andrahandssorteringen vigd för mig på rean. Däremot skulle jag utan tvekan bli guldmedlem hos vår Vivoaffär. Idén att alla stammisar och storhandlare skulle få fritt svängrum mellan 17 och 19 på vardagar skulle underlätta mitt handlande avsevärt. Jag har absolut gjort mitt eget val när jag valde den här omåttligt populära affären och den omåttligt eftertraktade tiden, men att ta i beaktande att bli halvt ihjälsprungen och armbågad har jag svårt att smälta. Folk är ju som galna, herregud så fort det är extrapris på lösgodis häver sig egoisterna fram för att maximalt utnyttja det låga prisets skull för att rättfärdiga att man tar dubbelt så mycket som vanligtvis. Att fler bråk inte sker på mataffären gör mej förundrad för den arenan borde absolut vara förträfflig. Tyvärr känner jag att jag håller på att skapas i samma form som alla andra hysteriska vardagshandlare som är nära svältningsgränsen efter att all energi lagts på att på rekordtid hitta alla sina favoritvaror & ta sig ut ur affären med hjärtat i behåll. För att inte krocka med alla andra fullpackade kundkorgar, som av tids- och principskäl vägrar ikläda sig en otymplig shoppingvagn, har jag nu börjat balansera min matkorg ovanför allas huvuden för att på det sättet vinna lite tid. Vidare förstår jag mig inte på pensionärer med käppar som på bästa "sändningstid" måste gruffa sig in i kampen om matvarorna som redan med lite planering kunde han inhandlats innan kl 17.

Säkerligen har många andra matshoppare svurit lika mycket åt mig som jag åt de. Så ömsesidigt är det i alla fall. Behållningen av att handla mat, som ett steg i processen, är dock den extravaganta måltiden som kan lagas samt åtnjutas efter all handlings slit. Som relativt nybliven stockholmare, om ändock oäkta, befarar jag dock mitt öde det värsta möjliga. Om jag inte redan har utvecklats till en hetsig hysterisk mathandlare som knappt respekterar andras shoppingmiljö så är jag i alla fall på god väg.

1 Comments:

  • At 29 oktober, 2006 20:36, Blogger fröken byqvist said…

    ha ha ha, ja fnissade i min ensamhet när jag läste första meningen i din "handla mat" berättelse. Jag har eller rättare sagt är likadan nämligen. Anledningen till att entusiasmen sitter kvar beror antar jag på att jag bor ,jämfört med Stklm, i lilla Karlstad där man inte behöver bli nermejad o avskräckt. Jag har dessutom lyckats träffa en kille som är precis likadan ha ha ha, löjligt. Vi är som två barn. på julafton varje gång vi sätter oss i bilen för att ta vår shopping tur på Maxi. Visst har vi gjort en nota alltid men det är sällan den kommer med längre än till hall byrån. Vi vet ju båda vad vi är sugna på samt vad vi tycker om för käk. Sen tror vi oxå att vi ska komma ihåg vad vi behöver, vem behöver en nota lixom det va ju inte sååå mkt vi skulle handla väl??eller?? I ett hurtigt tempo och med ett glatt humör gör vi entre på Maxi, den ena ivrigare än den andra. Sakerna lixom bara ramlar ner i korgarna från start tycker jag,lixom som att vi tror att om vi inte tar "den saken" nu så får vi den aldrig. Ibland lyckas vi tyvärr dela på oss i hopp om att det ska gå "smidigare" att få med allt (samt för att kunna smuggla med vad man själv vill ha).Tyvärr har vi även alltid varsin korg så allt ska få plats vilket innebär att båda i all iver allför ofta slänger i samma saker utan någon som helst kommunikation. Detta brukar dock inträffa när vi går o letar efter varandra och då är rädd att den ena ska ha glömt att tagit endel varor som vi ju "måste" ha. Man skulle kunna tro att vi är helt kokobello men vi är ju som sagt bara som barn på julafton. Mitt käre delicatobolle monster till sambo brukar ja till slut hitta bland kakhyllorna ivrig och i konflikt med sitt samvete om hur många han ska\vill ha. Själv kan jag lätt försvinna på frukt o grönt avdelningen där jag helst skulle vilja ha av all frukt men tvingas, pga av min nu fulla korg,ta av BARA 3 sorter. Mycket av min tid går även åt till att hitta dom perfekta avokadona, huuu det e inte kul o gör tum märken i 10 st innan man hittar den rätta. I hopp om att vi, med tanke på våra överfulla korgar, någonstans i botten har den mat vi skulle handla drar vi oss mot kassorna. Utmattade o förvirrade undrar vi nu vem som ska betala kalaset. Karln i familjen brukar få ta den delen eftersom jag då står okontaktbar, grubblandes över vad som mer kunnats tänka stå på vår "lilla" nota hemma i hallen. "Det va nog inget mer, bäst o slänga med ett tuggummi paket oxå". Vi har ännu inte mätt vår nota men nog får vi alltid vår beskärda del av alla träd som fälls o blir till pappersmassa iaf. Lite små sura över återigen en chock summa drar vi oss med blodstopp i fingertopparna,av alla kassar, ut mot bilen. På hemvägen sägs inte mkt, men alltid nämner någon av oss att vi ska skärpa oss nästa gång o inte handla så mkt samt att vi MÅSTE handla bara det vi BEHÖVER. Mmm säger den andra i hopp om att det någon gång i framtiden skall bli verklighet, eller inte : ) för dä ä att rolit å handle mat ha ha

     

Skicka en kommentar

<< Home