lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

12 augusti 2007

Semesterns bokskörd- recensioner

Där regnbågen slutar, Cecilia Ahern

En romantisk chick-litt som består av små meddelanden som skickas mellan alla personer i boken. Den handlar om två barndomsvänner, Rosie och Alex, som dras till varann och delar allt under skoltiden hemligheter, skolkande etc. Bästisarna skiljs dock åt när Alex och hans familj flyttar från Dublin till USA där han ska utbilda sig till läkare och Rosie förväntas komma efter och utbilda sig. Studentbalsdejten slutar dock i katastrof när Alex missar sitt flyg från USA och Rosie får gå med dum-Brian istället. Rosie blir gravid och sprickan mellan de goda vänner blir allt större även om de hela tiden, som vänner eller ovänner emellanåt, håller kontakten som vänner trots att båda vill mer. Den rätta tidpunkten tycks aldrig infinna sig och Rosie förverkligar sina drömmar på annat sätt genom att gå en hotellutbildning som hon sedan omsätter i praktiken samt ta hand om sin dotter. Till slut kommer mötet som de väntat på hela livet och det kommer ju inte direkt som en överraskning att hela historien slutar lyckligt.

Som efterföljare till lyckoberusande Ps. Jag älskar dig hade jag kanske förväntat mig mer från denna unga lovande irländska författare. Än så länge har hon dock en bra bit kvar till Marian Keyes-klass. Trots att boken är lättsam, romantisk och glädjeframkallande känns den lite för förutsägbar och platt, även om chick-litt oftast är det. Ändå smälter jag i slutet som vilken blödig tjej som helst skulle göra!

Betyg: 3

Nobels testamente, Liza Marklund

Ett mord på Nobelkommitténs ordförande i Stadshuset mitt i dansen med nobelpristagaren i fysik. Annika Bengtzon blir huvudvittne till mordet och belagd med yppandeförbud som journalist, vilket ställer till problem för hennes arbete på Kvällspressen. Samtidigt är hennes familjeliv sargat av otalad otrohet och den kämpiga vardagen för en småbarnsförälder. Trots att mördaren idenitiferas rätt snart lindas efter hand motiven fram genom Alfred Nobels historia. Annika nästlas som vanligt personligen in i mordhistorien på ett otäckt sätt som sätter hela hennes familj på spel.

Oerhört stark historia där spänningen är på topp och en riktig sidvältare. Plus för Marklunds smart invävda historia om Alfred Nobel. Trovärdigt och bra person- och miljöbeskrivningar av Stockholm som man får en igenkänningskänsla av. Hennes beskrivningar av familjelivet känns klockrena och de partierna skulle jag önska ta mer plats även om det är en krim i första hand. Marklunds bästa bok sedan ParadisetPrime time och Den röda vargen lämnade svagare avtryck efter sig. Konkurrensen bland krimförfattarna tätnar dock och jag hoppas att bita tag i efterföljaren Livstid med samma positiva känsla.

Betyg: 4

Kungamordet, Hanne Vibeke Holst

Socialdemokraternas nederlag i valet sätter bollen i rullning på många håll i det danska samhället. Flera historier som till slut faller in i de andras bollbanor. Huvudpersonen är den alkoholiserade hustrun Linda till den avgående finansministern Gert som får utstå grov hustrumisshandel av den kompetente och analytiske politikern. Gert förbereder kuppen att få den avgående statsministern Per att träda tillbaka till förmån för honom själv. Samtidigt vävs en kulturell historia in om den turkiska statsvetarstuderande Yasmin som får erbjudande om praktik hos själva finansministern som har andra syften med hans praktikant än rent arbetsrelaterade. Yasmins anpassning till det danska samhället och de danska traditionerna leder henne in på farlig mark då hennes familj redan har planerat "tvångsäktenskap" hemma i Turkiet. Lindas och Yasmins historier sammanträffar på ett oväntat ställe.

En mycket trovärdig feministisk bok om hur hustrumisshandel kan te sig från offrens sida, både den slagne och den som slår. Man berörs av de starka bilderna Holst kan måla upp även om vissa partier håller lite väl lågt tempo. Vidare lyckas hon beskriva en ung tjejs försök att både vara dansk och turkisk som strävar efter integration i det danska samhället på ett smidigt sätt för att förverkliga sina mål samtidigt som att visa respekt inför hennes familj och de turkiska traditionerna. Dessutom får läsaren ta del av maktspelet på den danska politiska arenan på ett mycket underhållande sätt. En mycket välskriven och tänkvärd efterföljare till Kronprinsessan. Jag väntar redan på tv-serien!

Betyg: 4

Konsten att vara snäll, Stefan Einhorn

Einhorns syfte med boken tycks vara att försöka omvärdera den dåliga klang som egenskapen snäll har erhållit i dagens samhälle. Han menar att snällhet och godhet är medlet för framgång på alla plan i världen och att snäll inte är att vara dum, mesig etc. Att utföra goda handlingar, för det är inte tanken som räknas för Einhorn, kan generera goda handlingar hos våra medmänniskor. Perspektiven är många i boken då både kulturella, psykologiska, religiösa och etiska beskrivs flitigt. Etik är ledordet i boken och Einhorn menar att alla människor kan utföra fler etiska goda handlingar, även om de i grunden är egoistiska, om man bara bestämmer sig för att mer medvetet dissikera sitt handlande och hålla sig ifrån de motkrafter som finns. Boken varvas med teoretiskt och praktiskt tänkande samt hans egna anekdoter från hans yrkesliv som läkare och professor samt pappa. Han hinner även med att mer politiskt sända ett budskap när han ger FN en känga som vingklippt organisation vilken ska främja fred.

Trots att den tunna boken förmedlar tänkvärda uppmaningar och visdomsord har man hört det förut, vilket även upprepas otaliga gånger i boken. Även om det är bra att uppmärksamma det som man redan har i bakhuvudet blir det en smula klyschigt och naivt emellanåt. Det är de självupplevda anekdoterna och erfarenheterna från läkaryrket som gör det hela mer läsvärt. Ibland förlorar jag mig själv lite bland alla teorier och vetenskapliga undersökningar (som visserligen är rätt underhållande) då det känns lite segt ibland, särskilt avsnittet om den religiösa aspekten. Samtidigt skulle världen vara idealisk om alla handlade efter Einhorns rekommendationer men boken är inte särskilt verklighetsförankrad som världen ser ut idag. Konsten att vara snäll är en mycket mixad bok som hoppar från källor hela tiden, vilket kan leda till okoncentration ibland om man inte är på tå. Ändå läsvärd bok även om egenskapen snäll med en dålig klang knappast kommer att förändras genom Einhorns bok.

Betyg: 3

Nästa bok på tur: Olycksfågeln av Camilla Läckberg