lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

03 februari 2007

Monopol i verkligheten

I morse blev jag väckt mitt i värsta drömmen med David Hasselhof i samma gäng som undertecknad i syfte att rädda några tillfångatagna i ett hus. I efterdyningarna av drömmen och med tungt huvud började jag att tänka på det som ska hända ikväll dvs. födelsedagsmiddag på Strandvägen... och då erhöll jag en flashback från monopol-tiden. Strandvägen var rätt exklusivt även i monopol, men absolut inte värstingen för det var ju de vit-prickiga med blå bakgrund Norrmalmstorg samt Centrum (rätt konstig benämning egentligen när man tänker efter för vad är centrum i Stockholm? Räknas verkligen inte Norrmalmstorg, Kungsträdgårdsgatam samt Vasagatan dit?). Strandvägen var ju tillsammans med Kungsträdgården och Hamngatan det röda gänget om jag minns rätt. Jag började yrvaket rabbla alla gatorna etc. och kom ihåg färger samt namn på de allra flesta. Det som slog mig var dock att jag de facto vet var de flesta av dessa gator ligger idag medan jag under peak-tiden för monopol knappt visste var jag befann mig i verkligheten - fast på spelplanen. Såklart kommer jag ihåg Norrmalmstorg och Strandvägen, men någon aning om var de låg det hade jag inte. Möjligen kunde jag som äkta lantis i verkligheten hitta till Segels torg, Hötorget och självklart turistiga Gamla Stan men that´s it. Nu springer jag runt på många av dessa gator till vardags men Diplomatstaden (som dock bytts ut) var jag faktiskt tvungen att slå upp i wikipedia. I det "nya" monopol har vissa av dessa gator bytts ut men Strandvägen har förblivit kvar. Dessutom har alla tågstationer ersatts med utvalda tunnebanestationer samt lyxskatten blivit den omdiskuterade fastighetsskatten. Vidare har elverket och vattenreningsverket (som ändå ingen ville ha) bytts ut mot Kaknästornet samt Globen. Vidare har kontanta pengarna, som faktiskt var riktigt tjusiga i alla fall de illgröna om ni kommer ihåg, ersatts med bankort med elektronisk bankdosa. Själv har jag aldrig spelat det nya monopolet men det blir nog svårt att bräcka det klassiska, det är K-märkt för länge sedan. Möjligen måste jag genom denna insikt omvärdera huruvida jag är en äkta lantis eller inte. Fast det är klart att även om jag just nu är stockholmare på ytan så kan någon aldrig byta ut lantis-arvet.

Ta hand om er!