lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

10 december 2006

Vackra klänningar - varje kvinnas dröm?

Just nu är det mycket vackra klänningar i rullning på diverse events. Dagen till ära skulle man kunna uppskatta att några hundra klänningar borde ha inköpts respektive uppsytts i olika kulörer, modeller och tyger. Jag syftar naturligtvis på den traditionella Nobelfesten som går av stapeln idag i Blå Salen i Stadshuset. Av den lilla glimt jag fått av celebriteternas klänningar har jag inte sett några större katastrofer eller fiaskon även om drottning Silvias klänning verkar den vara den mest nyskapande varianten, än den mer traditionella typen, med dess yviga oh vita skrud á la Japan. Annars verkar den dominerande färgen vara röd till den snart ankommande högtidens ära.

Andra klänningar mycket i ropet är bröllopsklänningarna. Igår ägde bröllopet mellan Bonde-Micke samt hans Marita rum och alla de andra bönderna med sin respektive mjölk-kvigor fanns på plats. Att bruden var fantastiskt vacker behöver kanske knappast tilläggas. Kvällstidningarna har redan siat om att grisbonden Andreas samt Jessica står näst på tur, vilka i vart fall är bekäftat förlovade vid det här laget.

Jag skulle ljuga om jag menade att jag inte var avundsjuk på alla dessa kvinnor som får lov att så flärdfullt bära upp så eleganta klänningar. Visst, jag har i vart fall varit på både studentbal samt universitetsbal, men det händer inte lika ofta som jag i form av en ordinär dödlig kvinna fantasierar om. Det vill säga när andan faller men i vart fall någon gång i veckan. Någon uppsydd klänning perfekt anpassad för ändamålet har det dock inte blivit men om inte förr så får man väl invänta bröllopsdagen. Bröllopsklänningen har helt säkert varje kvinna målat upp en bild av sedan små barnsben, vilket svårligen kan förstås av de manliga tilltänkta varelserna. Frågan kan ibland med rätt ställas om de nödvändiga attributen såsom bröllopsklänningen och förberedelserna i övrigt är halva nöjet och kan utan tvekan av många blivande brudar besvaras jakande.

Jaja, vad är väl en bal på slottet. Tills dess får man väl hålla tillgodo med nyårsaftons svarta skrud eller nåt... Nej, jag är inte bitter enbart en gnutta missunnsam.