lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

07 januari 2007

Nyårsefterrätt á la Karin

Varma chokladmuffins med marinerade fikon

Citrusmarinerade fikon

10 min + 1 h marinering

Ca 6 pers

6 färska fikon
1 ½ dl färskpressad apelsinsaft
1 dl råsocker
1 msk Cointreau
1 granatäpple

1. Skär fikonen i halvor eller fjärdedelar.
2. Koka upp apelsinsaft och socker.
3. Dra från värmen, tillsätt likör och häll den varma lagen över fikonen. Marinera i 1 h.
4. Gröp ur granatäpplekärnorna med ett skedskaft och strö de över fikonen.

Varma chokladmuffins

15 min + 6 min i ugn

Serveras nygräddade eller efter de varit frysta snabbt upptinade i mikro.

12 medelstora eller 6 stora:

250 g smör
250 g mörk choklad, 70 %
4 ägg + 4 ägggulor
1 dl strösocker
1 dl mjöl

Servering:

vispad creme fraiche
citrusmarinerade fikon

1. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj eller mjöla en muffinsplåt alternativt använd muffinsformar.
2. Smält smör och choklad över mycket svag värme under omrörning.
3. Rör ihop hela ägg, gulor och socker utan att slå in luft.
4. Sikta ner mjöl i choklad- och smörblandningen. Blanda ner äggen och fördela smeten i formarna.
5. Grädda mitt i ugnen, små muffins 6 min och stora 8 min (smeten ska fortfarande vara lös inuti).


Kommentar: Liknar chokladfondante och är supergoda men ack så mäktiga. Satsa på mycket frukt och vispad creme fraiche till.

Lycka till!