lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

23 januari 2007

Underbara Göteborg!

Trots alla stockholmares förundran kommer jag nu uttrycka mina äkta känslor. Om Göteborg, inte Stockholm. Nu har jag snart bott i huvudstaden i ett år. Jag försökte upptäcka Stockholm "på nytt" trots en del förutfattade meningar redan sedan länge. Stockholm har egentligen allting men ändå ingenting. En vacker skärgård, makalös shopping, bra kommunikationer, stort jobbutbud, fantastiska sekelskifteslägenheter, massivt kultur- och nöjesutbud, Grönan samt en himla massa olika invånare. Fin natur, bra läge samt ett makabert utbud innebär inte att staden är fulländad. Innerligheten och känslan saknas.

Efter en helg i Göteborg blev det mesta som funnits inom mig uppenbart. Visst, Göteborg med sitt hemska väder och hyfsat torftiga utbud vad gäller teater, musikaler, konserter etc. är kanske inte guds bästa barn, men staden förmedlar en så innerlig känsla att det måste vara svårt att även för en äkta stockholmare att ignorera den (även om de försöker in i det längsta). Denna innerlighet grundar sig i invånarnas öppna armar. Det spelar mindre roll att shoppingutbudet är så mycket större i Stockholm än Göteborg när vänligheten hos expediterna och säljarna, om inte uteblir, känns i vart fall påklistrad i Stockholm. Att shoppa något känns mer som en "skentransaktion" än ett glädjerus . Naturligtvis kan skenet bedra även i götet men min intuition söker sällan upp något misstänkt beteende där nere på plats. Tempot utgör också en markant skillnad för stressnivån känns inte alls hög i Göteborg jämfört med Stockholm. Det beror knappast på att man i Stockholm tar tunnelbana medan spårvagnarna rullar i Göteborg. Många pendlar till sina jobb även i götet men hetsen som kan upplevas med tuben i huvudstaden vid rusningstid eller under helgen säger en hel del. I Göteborg fixar sig allting och varje individ får sin plats medan det mesta i Stockholm kräver diskussioner, initieranden och en massa tid.

Så varför bor jag då i Stockholm? En vettig fråga till en tjej som alltid pratar gott om Göteborg men mer sällan om Stockholm. Jobbutbudet är större och möjligheterna vidare. Samtidigt försöker jag infiltrera en mer positiv inställning till Sveriges framsida hos alla kära så de kan hänka på ner till götet för även om Göteborg är underbart skulle staden framhävas bättre med en massa underbara nära & kära.

Tänk över ditt val!