lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

03 maj 2007

Every step you take, every move you make...

Idag har jag gått ca 11 783 steg med min numera förtroliga vän stegräknaren. Den är med mig från arla uppstigning så fort något som den kan hänga i dvs någon slags byxa har åkt på tills det är dags att kojsa. Varje steg kan innebära många klättringar på steg-listan på jobbet. Helt sjukt att man kan gå in i något så mycket även om jag ligger långt långt efter de riktiga superstegarna som ligger runt 140 000 steg på knappt en vecka. Dock är 11 783 steg inte att förakta, för det är de facto mitt individuella rekord för tillfället även om jag har några veckor till att revanschera mig på.

Det är något speciellt med vår stegtävling för att det verkligen har slagit igenom som en riktig modeflipp. Alla tjuvkikar på alla andras och intriger tätnar när tipsen plötsligt ebbar ut när konkurrenten på sin avdelning är i ens närhet. Räknas ens steg i trappan kan diskuteras livligt och är inställningen på steglängden för långt för att riktigt kunna utnyttja alla centimeter. Detta gäller även personer som normalt sett inte påstår sig vara tävlingsinriktade. Trots att det kan kännas lite nördigt och fånigt så främjar stegräknaren helt klart sitt syfte. Även för min del som ut i fingerspetsarna egentligen har den där tävlingsandan i mig. Idag tog jag exempelvis en uppfriskande prommis halvvägs hem istället för den dagliga tunnelbanefärden trots månadskort på SL. Nästa vecka ska en ytterligare upptrappning ske för när SL-kortet går ut ska cykeln fram och luftas för då får man extra poäng. Ett verkligt bra friskvårdsinstrument för arbetsgivaren kan det i alla fall konstateras att det är.

Imorgon ska jag hem till landet och gå litegrann tänkte jag. Varje dag man missar steg kan bli ödesdigert i slutändan i alla fall för ens interna strider.

Trevlig helg!