lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

29 mars 2007

My side of the case

Ikväll försvann drömmen om SM-guld i hockey. Efter den förlorade matchen i tisdags avstod jag från att uppdatera mig om resultatet förrän matchen var slut. Färjestad BK förlorade sin givna finalplats som de prenumererat på sedan 7 år tillbaka redan i fredags. Psykologi i hockey är minst lika viktigt som spelarmaterial och dagsform. Linköping vann kriget om psykologins hockey och mycket tack vare dessa två vändningar tappade FBK helt enkelt självförtroendet. Ifrågasättandet av media för det självklara finallaget började krypa sig inpå. Över-analyser vars enda mål varit att stauera FBK:s säsong som ett FIASKO. Kommentatorerna på kanal 5/9 har agerat kappvändare och prisat det lag som vunnit matchen och befunnit sig på framtidens våg, dvs. FBK i den första matchen. Nog för att undertecknad är partisk i denna fråga men snälla nån; det är inte en sensation att FBK åkt ur. Oväntat visst, men knappast ett fiasko hur än historien har sett ut de senaste åren. Skulle verkligen värdesätta kommentatorer som enbart refererade matchen utan subjektiva värderingar och uppförstorningar av potentiella scenarier.

Trots att jag är grymt besviken och tom så har Linköping spelat taktiskt och strategiskt och för att använda ett kommentator-uttryck "använt sina resurser på bästa sätt". Det känns inte på något sätt ounsamt men däremot kan alla icke-FBKare tona ner sin rena och skära positivism en gnutta. En favorit kan också falla speciellt när vi pratar om sport. Måste även framhålla att jag är fullt införstådd med hur känslorna kan ta överhanden för direkta aktörer i spelet då indirekta aktörer såsom jag själv förmodligen har orsakat misstankar om diverse våldshandlingar hemmavid pga mitt engagemang för Färjestad. Det agerandet samt någon tår här och där kan knappast förklaras mer än utifrån ett patriotiskt perspektivet.

Nu ska detta sörjas, bearbetas och självkritiseras ett tag men någon mesig Lagerbäck/Roland- anda om att vi mötte ett bra lag samt att det bara är att ta nya tag avhåller jag mig ifrån. Mer fighting spirit än så får man faktiskt lov att visa vare sig man vill ta SM-guld i hockey eller avancera till fotbolls-EM.