lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

28 februari 2007

Godis = cancer?

Läste mig bedrövad idag på tunnelbanan. Orsaken var en notis i en av gratistidningarna att godis och läsk skulle vara cancerframkallande. Höjt blodsocker kunde tydligen framkalla ett antal olika cancertyper. Med tanke på att mitt godisintag är långt bortom det normala kanske jag brde känna mig lite orolig. Särskilt då jag hade en dröm härom natten att jag hade fått en tumör i knät av alla ställen. Dessutom ska jag tydligen på något hälsotest på jobbet för att kolla bl.a. blodsockret så då lär man väl få pisk av sköterskan. Samtidigt står det andra gånger att i alla fall "nyttig" choklad motverkar cancer. Lite dubbla budskap kan man tycka. Å andra sidan spelar det egentligen ingen roll vad media presenterar för argument mot att äta för mycket godis. Mig kommer det nog tyvärr inte bita på. Inte för att jag är alldeles oberörd men för att ett liv utan godis skulle innebära lägre livskvalitet. Jag har faktiskt försökt med lördagsgodis men vad hjälper det om man istället bakar sig en kladdkaka och definierar allt sött till kakor. Möjligtvis om jag skulle delta i "du är vad du äter" eller om godismoms skulle införas så att det skulle bli hutlöst dyrt. På gymnasiet höll jag till och med mitt ros-tal till godiset och den ståndpunkten vidhåller jag utan tvekan. Glass, snacks, läsk och kakor skulle jag mycket väl kunna avhålla mig ifrån och gör det även ibland men godiset där går gränsen. Kommer nog aldrig kunna säga nej till en häxvrål eller två. Chokladen skiter jag i även om den skulle neutralisera cancerrisken då om alla råd och rön stämmer.

Behöver jag säga att jag köpte godis idag efter träningen...alltid något i alla fall.

Högt blodsocker...mmm!