lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

10 februari 2007

Melodifestivalen - glamour och mousserande!

Idag är det dags för den andra deltävlingen i melodifestivalen och det ska verkligen blir härligt. Det roligaste är att melodifestivalen berör alla, vare sig man som jag anser det vara ett glädjens jippo eller bojkottar hela "skiten". Medan andra suckar tungt då melodifestivalen tar upp 5 lördagar samt andra chansen känns det fantastiskt att krydda varje lördag i trista februari med glitter och glamour. Vad kan man bättre förära denna lördag med än en trerätters i glada tjejers lag samt en massa mousserande. Faktum är att undertecknad anser det vara ett obligatoriskt inslag i februari att lägga grunden till alla framtida ute-kvällar och alla dansgolvsdängor som melodifestivalen faktiskt skapar. Man skulle till och med kunna påstå att alla som inte följer melodifestivalen är otrendiga. För om jag inte hade uppmärksammat Linda Bengtzings "Jag ljuger så bra" hade jag de facto känt mig helt borta där ute i vimmelminglet under förra året. Jag lovar, jag ljuger inte.

Naturligtvis kan jag förstå alla gamla i gemet-människor som vill ha en enda show och sedan är det klart men gud så tråkigt. Dessutom är det ur konkurrenssynpunkt mycket mer genomtänkt att den vinnande låten ska växa fram under några veckor till en future schlagervinnare ute i Europa. Förra veckans deltävling hoppade jag tyvärr inte i taket av delirium, men ikväll blir det andra bullar. The Ark, Lustans Lakejer och Regina Lund kommer hålla oerhört mycket klass - det kan jag ge som insidertips. The Ark skulle gå hem i hela Europa och har i stort sett redan gjort det. I den riktiga schlagerfestivalen i maj är det viktigast att vinna, inte att delta som det oftast brukar tjatas om. Fine, det kostar en massa pengar men det kan man lätt få igen via PR, se bara på Finland; de har genom Lordis vinst hottat upp hela det tråkiga Finland. Det skulle inte förvåna mig om turistintäkterna kommer at öka för vårt östra grannland. Dessutom har ju musikexporten fått ett verkligt lyft framåt.

Melodifestivalen har imponerande anor och ska förbli glädje, glitter & glamour samt lite ekonomi. Go Regina!

Puss & kram