lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

22 mars 2007

På toalettringen vid oväntat besök

Detta blogginlägg har formats inne på diverse toalatter. Lite skrämmande kanske men toaletten är faktiskt ett utomordentligt ställe för eftertanke. Varenda gång jag går på offentliga toaletter eller på jobbet etc. verkar jag få minnesförlust allt som oftast. Jag vet inte om det beror på att man är så inställd på sitt mål när man väl förärar den ett besök att allt annat blir en grumlig dimma. I vart fall händer det pinsamt nog rätt så ofta att jag inte vet om jag verkligen har låst dörren efter mig. Oftast kommer jag på det när jag väl har satt mig och försöker klura ut åt vilket håll låsanordningen brukar sitta, men för att försäkra mig om att jag barikaderat mig väl måste jag nästan alltid trycka ner handtaget och testa. Ibland har man tyvärr glömt att låsa och tankarna har inte hunnit gå till huruvida det är låst eller inte utan tiden verkar ha ägnats åt annat väsentligt. Då händer det som inte får hända. Någon lyckas tajma in sitt eget potentiella toalettbesök med mitt eget och dörren rycks upp. På en lycklig dag kanske man har hunnit till handfatet vid inbrottet men vissa gånger har man upptäckts i en graciös ställning på toalettringen drömmandes. Reaktionerna blir snabba från båda parter då båda sannolikt känner sig mycket obekväma särskilt om man känner personen ifråga och ska mötas varje dag på jobbet. Som tur var har i alla chefen undsluppit detta missöde hittills trots att toaletterna är situerade tätt intill chefskontoret. Jag har "bara" råkat ut för kvinnliga besök so far.

Jag gjorde även samma sak på min första dejt i de mycket pinsamma tonåren. Scenariot tog sin plats på en hyfsad restaurant och vårt bord var utom synhåll fast ändå ganska nära brottsplatsen ifråga. Den inklampande person utgjordes av en äldre dam och mitt minne är att hon hasplade ur sig något slags tillrop som naturligtvis nådde min dejts öron. Som tur var, trots diverse andra incidenter på samma kväll, ödelade inte detta min framtida förhållande med denne.

Samtidigt kan man knappast reagera på annat sätt än att rodna till lite innan ett rejält garv uppenbarar sig. Obsevera att detta inte är tänkt som någon varningsinformation från att ta skydd när jag närmar mig toaletten. Detta är endast en utav mina många vardagstankar som aktualiseras någon gång varje dag.

Ta det lugnt nu ute bland sanitetsporslinen!