lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

24 maj 2007

Shopping = eufori & ångest

Som gräsänkling tog jag mig idag nöjet att så här dagen före löning fönstershoppa (som det var tänkt). Hamnade direkt i en ångestsituation när valet stod mellan en praktisk nedsatt jobbtröja eller ett raffigt partylinne. Att drista mig till att köpa båda gick ju inte bara, det fanns det varken samvete eller pengar till. Hjärnan bollade en lång stund med hjärtat och sedan vann känslan överhanden och toppen var betald och klar. Märkligt. Varför kommer man alltid ut med en topp när man egentligen behövde något annat? Min prioritering borde istället vara: sneakers, jeans, bikini, i den rangordningen. Inte topp, inte armband, inte pärlor... Kanske borde byta toppen mot tröjan imorgon men jaja vi får se om jag har en annorlunda känsla imorgon.

Sedan försökte jag justify min lilla shoppintur med att våga gå in på en riktig jeans-affär där expediterna har strl 26 och inte förstår att man inte får på sig deras modeller i sex nummer över. Med viss panikkänsla efter 2 provade par förklarade jag jäktat att jag var tvungen att skynda vidare. Puh. Innan denna företeelse ägt rum hade jag även hunnit med ett flertal andra butiker för att hitta jeans, men faktum kvartstår: det går inte. Får väl enkelt leva med mina enda godtagbara jeans hela livet. Ångest. Dessutom dristade jag mig till att göra ett nytt försök (det första var helt misslyckat och har efter några veckors vila hämtat nytt mod) avseende provning av bikini. Kanske ville jag sänka shoppingfarten med att tappa lusten för att prova något nytt för det lyckades. Jeans & bikini kommer alltid att förbli ångest.

Det bar istället av hemåt men turen kändes ändå som ett glatt nöje. Shopping är lyckoframkallande. Dessutom får hjärnan arbeta frekvent under hela turen och till och med överbelastas ibland. Skulle hemskt gärna få inspelat ett band med alla diskussioner och tankar som jag har för sig själv. För det mesta avgör hjärtat inköpen och det är väl tur det även om öppet köp-institutet som sådant är ett mycket bra medel mot hjärtliga men impulsiva köp.

Ta det lugnt med löningen imorgon...