lantischick - en vardagsbloggares betraktelser

23 augusti 2007

Pilates - en konst att andas

Idag testade jag för första gången på pilates (grundpass utan boll) och ja det var sannerligen en annorlunda upplevelse. Basically går hela träningen ut på tre saker; spänn magen som när du ska ta på dig ett par trånga jeans, andas in andas ut och utför enkla rörelser samtidigt. Andningen var nog svårast tror jag och det kändes mer som jag befann mig mitt i en förlossningssal än i en gympasal. Att dessutom spänna magen hela tiden, för även om jag är tjej har jag faktiskt vissa begränsningar med att göra flera saker samtidigt. Att hela min rygg och axlar knakade värre än en 1920-tals dörr gjorde väl inte saken bättre. Instruktören menade att det var för lite kroppvätska vid dessa läten samt att jag borde träna rörlighet. Hmm, stel redan i unga år hur ska detta utveckla sig? Att dessutom blunda för att gå in i sig själv var lite för komplext eftersom rörelserna blev lidande, då jag ville försäkra mig om att jag gjorde korrekt som intruktören. Inte för att det var särskilt svåra rörelser men ändå. Så imorron ska jag ha mycket ont i revbenen om jag har gjort rätt, då diafragman har slitit ont.

Sammanfattningsvis kändes det ändå som en lugn fast givande träning så fortsättning följer nog.